کیمیا تراولکیمیا تراول
Forgot password?

لیست تورهای کویر نوردی :

تور کویر نوردی با کیمیا تراول

کویر پیمایی وکویر نوردی یکی از رشته ای اصلی طبیعت گردی در دنیا می باشد،این رشته برای اولین بار در ایران بصورت عمومی وتخصصی آموزش داده خواهد شد.

در کویر پیمایی معمولاً با پای پیاده ومسافت نسبتاً کوتاه انجام می شود بدین گونه که یک تیم کویر پیما از یک مقصد مشخص شروع وضمن بررسی منابع آبی ونقاط دیدنی سفر خود را شروع می کنند.در این نوع سفر که در ایران اغلب بصورت آفرود انجام می شود با وسایل نقلیه ای که نه چندان مناسب برای کویر نوردی می باشدتوره ویا سفرهای انجام می گیرد.

اما کویر نوردی که رشته کاملاً تخصصی است در ایران کمتر صورت می گیرد.اولین شرط برای یک کویر نورد داشتن 3مهارت است1ـ مهارت در شتر سواری ودانستن خصوصیات این حیوان متخصص صحراها می باشد2ـ باد شناسی وتجزیه وتحلیل نوع باد ومیزان رطوبت ناچیز وپی آمدآن 3ـ دانستن وشناختن نوع بدن وجلوگیری از هدر رفت رطوبت وانرژی وطریقه زندگی کردن در بیابان وکویر(بادیه نشینی)

کویر نوردی چیست؟

کویر نوردی، یکی از رشته های طبیعت گردی است که علاقه مندان زیادی در سرتاسر دنیا دارد.

طبیعت کویر علیرغم شرایط سختی که دارد ماجراجویی ها و جذابیت های زیادی هم با خود دارد. آسمان شب کویر هم نیاز به تعریف ندارد. جایی که به دور از نور مزاحم مناطق مسکونی و شهری می توانید ستاره های بیشماری را در آسمان شب آن مشاهده کنید.با کیمیا تراول همراه باشید.

«شتر سواری»، «مسابقات رالی کویر»، «موتور سیکلت سواری» و «عبور با پای پیاده» از انواع کویر نوردی هستند.

در کنار همه اینها کویر به خاطر هوای گرم، کمبود آب، حیوانات خطرناک و … محیطی خشن است و افرادی که اقدام به پیمایش کویر می کنند بایستی اطلاعات کاملی در این خصوص داشته باشند.

چگونه به مناطق کویری سفر کنیم؟

پیشنهاد میکنیم در صورتی که قبلا تجربه سفر به مناطق کویری را نداشته اید ابتدا در قالب یک تور به کویر سفر کنید. تورهای کویر نوردی معمولا برنامه های مختلفی را پوشش می دهند که می تواند برایتان بسیار جذاب باشد و در کنار اینها راهنمای تور اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار می دهد.

اما در صورتی که خودتان قصد سفر به کویر دارید حتما قبل از سفر اطلاعات لازم را در خصوص منطقه مورد نظر کسب نمایید ، در مورد کویر و کویر نوردی مطالعه کنید و تجهیزات لازم را فراموش نکنید.

در ادامه با ما باشید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.

راه ، نقشه و راهنما

در صورتی که می خواهید شخصی سفری به کویر داشته باشید قبل از هر چیز خود را با اطلاعات لازم تجهیز نمایید. سفر به مناطق کویری از پرنشاط ترین و اسرارآمیز ترین سفرها خواهدبود و در صورت نداشتن آمادگی لازم، خطراتی برای گردشگر کویر به همراه دارد.

راه های خاکی مناطق کویری ممکن است تابلوهای راهنمای مناسبی نداشته باشند پس قبل از حرکت و وارد شدن به منطقه کویری اطلاعات لازم را از حاشیه نشینان کویر کسب نموده و از آنها راهنمایی بخواهید.

اقامت در کویر

امروزه اکثر مناطق کویری توسط عشایر و بومیان منطقه برای گردشگران تجهیز شده است و معمولا سوئیت هایی در مناطق خاصی ایجاد شده است که حداقل امکانات لازم برای اقامت یک تا چند شب شما را دارا می باشند.

با این حال با توجه به آب و هوای گرم و خشک مناطق کویری باید توجه داشته باشید که علیرغم روزهای گرم کویر شب های آن ممکن است بسیار سرد باشد پس پتو و لباس گرم به اندازه کافی داشته باشید. کیمیا تراول هماه همیشکگی شما .

 

پوشاک مناسب کویر

آب و هوای خاص کویر پوشاک مناسب خود را می خواهد. پوشاندن بدن در مقابل آفتاب ، گرما ، حشرات و … باید به راحتی توسط لباس شما تامین شود. معمولا لباس هایی که از الیاف طبیعی مثل پنبه تولید شده باشند با رنگ روشن توصیه می شود.

کفش مناسب کویر معمولا پوتین است که می توانید از فروشگاه لوازم طبیعت گردی آن را تهیه نمایید.

 

بهترین ساعات کویر نوردی

معمولا در طول روز بعد از ساعت۱۰ یا ۱۱ صبح شدت آفتاب و گرمای هوا بسیار زیاد است و بهتر است این زمان را استراحت نمایید. عصر۲ یا ۳ ساعت قبل از غروب خورشید ، شب و صبح بهترین ساعات برای استفاده از کویر و کویرنوردی است.

 

حرکت با پای برهنه

شاید شنیده باشید که گفته اند هیچ وقت بدون کفش در کویر راه نروید اما روی ماسه های نرم و هنگام عصر یا صبح که زیاد داغ نیست بهتر است بدون کفش راه بروید، مطمئنا آرامش حاصل از آن را از طریق کف پایتان احساس خواهید کرد.

 

 

محافظت در برابر آفتاب

تابش نور خورشید در کویر تاثیر بدی روی پوست می گذارد و بهتر است سر و گردن و صورت را تا جایی که مقدور است بپوشانید. استفاده از کلاه لبه دار ، عینک آفتابی ، کرم های ضد آفتاب را فراموش نکنید.

 

سئوال مهم : هدف از کویر پیمایی وکویر نوردی چیست؟

آیا به دنبال آب می گردیم تا با حفره یک چاله وروش تقطیر به آب برسیم؟

آیا فقط می خواهیم زیبایی کویر را مشاهده کنیم؟

کویر،درس زندگی

کویر درسهای بزرگی به ما می آموزد

 

1ـ اگرراه را گم کنی و اشتباه کنی ممکن است دیگر هیچ وقت نتوانی جبران کُنی

2ـ قدر هر چیزی داری بدان، داشتن مهم نیست نگه داشتن آن بسیار مهم است.

3ـ رسیدن به هدف ومقصد مشخص است مهمترین خواسته است ولی باید کوتاه ترین راه،درست ترین راه وبرای رسیدن انرژی خود را بیهوده تلف نکنی

4ـ همیشه باید هدفت با توانت متناسب باشد

5ـ در کویر نوردی مهمترین ویژگی یک انسان موفق را بصور عملی وناخودآگاه کسب می کنی.صبر؛ کیمیا تراول همراه همیشگی شما

 

 

نتیجه گیری کویر نوردی

نکات مهم را از کیمیا تراول بدانید

با چه افرادی برویم؟
پیشنهاد می شود اگر تا حالا به این نقاط سفر نکرده اید، برای گردش در کویر و اقامت در آن با تورهای طبیعت گردی که گردانندگان آن تجربه خوبی دارند، همراه شوید. دقت داشته باشید که حداقل پنج سفر گروهی به کویر را تجربه و مدیریت کرده باشند. کیمیا تراول همراه شماست .

چه بپوشیم؟
این سوال ممکن است گاهی خنده دار باشد ولی برای سفر به کویر حتما باید بپرسید. اولین و مهم ترین هدف از پوشیدن لباس در سفر به کویر، پوشاندن بدن در مقابل آفتاب، گرما، حشرات، خزندگان و حفظ تعرق معمولی بدن است؛ لباس های سبک با رنگ روشن که از مواد و الیاف طبیعی مثل پنبه تولید شده باشند، مثل بومیان منطقه که چند دست روی هم می پوشند.

چه کفشی بپوشیم؟
پاهای شما حساس ترین نقطه بدن شماست، چون اگر آسیب بینند یا زخمی شوند سفر مختل می شود. کفش مناسب کویرنوردی پوتین است. پوتین پاهای شما را در مقابل نیش مارها و عقرب ها محافظت می کند و با حمایت از زانوها کمک می کند قدم های محکمی بردارید. البته توجه داشته باشید که برای پوشیدن پوتین حتما جوراب ضخیمی بپوشید. اگر ساق پایتان نیاز به مراقبت بیشتر دارند از مچ بندهای ورزشی استفاده کنید.

پابرهنه راه نروید
هیچ وقت بدون کفش در کویر راه نروید، زیرا شن ها پاهای شما را اذیت می کنند و کم کمک دچار سوختگی سایشی خواهید شد. مراقب باشید که نوک پاهای شما دچار آفتاب سوختگی نشود، زیرا آفتاب سوختگی در این نقطه از بدن بسیار دردناک بوده و با وجود آن دیگر نمی توانید پوتین بپوشید.

چه شلواری بپوشیم؟
بهترین گزینه برای این سفر پوشیدن شلوار ارتشی است که صددرصد پنبه است. گشادبودن، داشتن جیب های فراوان، بند بالای مچ، ضخامت در ناحیه نشیمنگاه و زانوها از مهمترین ویژگی های یک شلوار ارتشی مناسب کویرنوردی است.

محافظت از پوست در کویر
اشعه خورشید و گرما در کویر به چهار صورت به بدن آسیب می رسانند:

تابش مستقیم خورشید، گرمایی که جذب شن ها و سنگ ها شده، بادهای گرم که شاید توده های شن هم با خود داشته باشند، بازتابش نور خورشید از زمین.

استفاده از کلاه دولایه، روسری های بزرگ و نخی برای پوشاندن گردن، عینک های مخصوص کویر، ضدآفتاب های پوستی و کرم های مخصوص لب را برای محافظت صورت و بدن در برابر نور خورشید فراموش نکنید.

* ضدآفتاب مناسب کویر کدام است؟
مواد تشکیل دهنده کرم های ضدآفتاب به دو روش از پوست محافظت می کنند. آنها یا اشعه ماورای بنفش UV خورشید را جذب و راه عبور آن را مسدود کرده یا اینکه اشعه UV را منعکس و متفرق می کنند. کرم های ضدآفتاب براساس میزان توانایی آنها در جذب و دفع اشعه UV درجه بندی می شوند که به صورت معمول SPF نامیده می شوند. برای انتخاب کرم ضدآفتاب بهترین حالت ضرب کردن عدد 10 در عدد SPF است.

اگر SPF کرم شما 15 باشد، شما 150 دقیقه یا 2 ساعت و نیم می توانید در آفتاب بمانید. اگر پس از مدتی مجددا از کرم استفاده کنید، میزان محافظت آن بیشتر می شود. ضدآب و ضدعرق بودن کرم ضدآفتاب مخصوص کویر بسیار مهم است.