کیمیا تراولکیمیا تراول
Forgot password?

لیست تور رفتینگ :

ورزش رفتینگ

رفتینگ یا قایق سواری در رودخانه های خروشان، یک ماجراجویی گروهی است که توسط یک راهنما در رودخانه های روان و خروشان سراسر جهان برگذار می شود. این ورزش معمولا چیزی بین دو تا سه ساعت به طول می انجامد که در آن شما گاهی به پارو زدن نیاز پیدا می کنید اما در بیشتر مواقع این جریان آب است که شما را به جلو می کشاند. ماجراجویان این ورزش را جزو هیجان انگیزترین ورزش‌های آبی می دانند که البته حتی آن هایی که همیشه می پرسند رفتینگ چیست نیز با چند دقیقه آموزش و با کمک راهنما می توانند این هیجان را تجربه کنند. با کیمیا تراول همرا باشید.

رفتینگ (Rafting) قایق‌سواری و گشت ‌و گذار در مسیر یک رودخانه خروشان است که به دلیل شدت امواج و کف روی آب به آن قایقرانی روی آب های سفید نیز می گویند.

شما بر قایقی سوار می شوید و گاهی پارو می زیند و گاهی اجازه می دهید جریان آب شما را به جلو حرکت دهد. لیدر رفتینگ گاهی به شما می گوید، All Forward، این بدین معنی است که همه باید به سمت جلو پارو بزنند. در حالی که یک کار گروهی انجام می دهید، می توانید از مناظر زیبای رودخانه دیدن کنید و لذت ببرید. گاهی طبیعت گردانی که در حاشیه رودخانه نشسته اند برای شما دست تکان می دهند و با لبخندشان به شما انرژی می دهند. در ادامه مسیر ممکن است لیدر به شما بگوید All Back. این بدین معناست که همه باید به سمت عقب پارو بزنند تا با هدایت لیدر قایق به مسیر درست هدایت شود.

در حین پارو زدن به سکوت طبیعت گوش فر داده و صدای جریان آب به شما آرامش بی‌وصفی می‌دهد. ناگهان صدای امواج خروشان را می‌شنوید که در فاصله‌ای نه چندان دور انتظار شما را می‌کشند. هیجان سراپای وجودتان را می‌گیرد و برای رویارو شدن با امواج متلاطم آماده می‌شوید، جای خود را درقایق محکم می‌کنید، به آرامی‌ وارد امواج شده، ولی در یک چشم به‌هم زدن تکان‌های شدیدی به قایق وارد می‌شود، از همه طرف به رویتان آب ریخته می‌شود و برای لحظاتی نمی‌توانید دوستان خود و محیط اطراف را به‌طور واضح ببینید و صدای یکدیگر را به‌صورت منقطع می‌شنوید. لحظاتی شورانگیز را با تمام وجودتان حس می‌کنید. جریان آب کم‌کم آرام شده و دوباره احساس آرامش خواهید کرد تا دوباره برای تلاطمی جذاب آماده شوید.

آیا رفتینگ خطرناک است؟

رفتینگ، همانند سایر فعالیت های ماجراجویانه در طبیعت استاندارد های اجرایی خود را دارد. در اجرای سفر های ماجراجویانه دو نکته بسیار مهم است: استفاده از ابزار تخصصی و اجرا توسط تیم حرفه ای. نبود هر یک از آن ها به معنای حادثه است! با رعایت استاندارد های ایمنی، استفاده از راهنما های حرفه ای رودخانه و تجهیزات تخصصی رفتینگ، می توان سفری هیجان انگیز، آرامش بخش و ایمن را تجربه کرد، ولی اجرای سفر توسط افراد ناشی می تواند بسیار خطرناک باشد

آیا همه می توانند به این تفریح بپردازند؟

میزان سختی سفر های رودخانه ای بر اساس سیستم درجه بندی بین المللی به ۶ سطح تقسیم می شود. رودخانه هایی که دارای قسمت های خروشان سطح ۱ تا ۲ هستند تقریبا برای توریست ها و افراد مبتدی، از ۶ تا ۶۰ سال و حتی بیشتر مناسب هستند. درحالی که سطح ۳ برای توریست های ماجراجو که از نظر جسمی و روحی سالم و به دنبال هیجان بیشتری بوده و در رده سنی ۱۲ تا ۵۰ سال قرار دارند، پیشنهاد می شود. شرکت در سفر های رودخانه ای در رودخانه های سطح بالاتر از ۲ برای افرادی که دارای ناراحتی های تنفسی و قلبی و یا دارای معلولیت های جسمی هستند به هیچ وجه توصیه نمی شود.

آیا برای شرکت در تور رفتینگ باید شنا بلد باشیم؟

خیر. در سفر های رفتینگ تجهیزات ایمنی شامل جلیقه نجات و کلاه ایمنی در اختیار مسافر قرار گرفته و آموزش های ساده ای در خصوص حفظ ایمنی در رودخانه، چگونگی مواجه شدن با امواج و خوابیدن روی آب در حد نیاز سفر داده می شود. لذا افرادی که شنا بلد نیستند هم می توانند بدون نگرانی در سفر رفتینگ شرکت کنند. ولی اگر شنا بلد باشیم بهتر است. افرادی که شنا بلد هستند به دلیل آشنایی با آب از سفر لذت بیشتری می برند.

باز هم بدانیم در مورد رفتینگ از کیمیا تراول

کلمه رفتینگ ار رفت (raft) به معنای کلک گرفته شده است .کلک از دیرباز برای جابه جایی افراد و بار مورد استفاده قرار می گرفته است .از سال 1960این کار به صورت یک فعالیت اکوتوریسمی در گراندکانیون آمریکا وارد عرصه گردشگری شد .

امروزه در کشورهای بسیاری این فعالیت از زمینه های اصلی جذب توریست به شمار می رود . کشور هایی همانند هند , نپال و … را می توان نام برد که حتی از ایران هم مسافرانی برای سفرهای رودخانه ای دارد . در این کشورها امروز رفتینگ نقش بسیار مهمی را در توریسم ورودی آن ها ایفا می کند و بخش هایی از این کشور ها که مناسب برای هیچ شاخه دیگری از گردشگری نیست را به خود اختصاص داده و باعث رشد صنعت گردشگری در روستا های دور افتاده آن شده است .

رفتینگ به عنوان فعالیتی اکوتوریستی باعث رشد اقتصادی و فرهنگی معجزه آسایی در بسیاری از کشورهای دنیا نظیر نپال و هند شده است. چرا که بیشتر رودخانه ها در مناطق صعب العبور و کوهستانی واقع شده یعنی مناطقی که قابلیت پذیرش هیچ نوع گردشگری را نداشته و رفتینگ تنها گزینه ممکن بوده و باعث اشتغال بسیاری از روستاییان به عنوان راهنما، آشپز، مسئول تدارکات، باربر، راننده و … شده است.

 

 

تجهیزات مورد نیاز برای رفتینگ

تجهیزات انفرادی: پارو، جلیقه نجات، کلاه ایمنی، لباس مناسب قایقرانی، بادگیر، کیسه ضد‌آب، کیسه‌خواب (برای سفر‌های بیش از یک روز).

تجهیزات گروهی: قایق، جعبه کمک‌های اولیه، طناب نجات، کیسه ضد‌آب، تلمبه، چادر آشپز خانه و تدارکات، چادر توالت، چادر سایه‌بان و ضد‌باران، چادر مسافران و کادر، تجهیزات کامل آشپزی و ظروف غذاخوری، مواد غذایی و پاروی اضافه.

 

رود خانه های مناسب برای رفتینگ در ایران

در ایران رودخانه های زیادی وجود دارند که دارای قابلیت های بالا براي قايقرانی توريستی، ماجراجويانه و ورزشی هستند. بخش‌هایی از رودخانه‌های زیر قابلیت برنامه ریزی توریسم (رفتینگ) را دارند:

رودخانه ارمند – استان چهارمحال و بختياری (درجه 2/5 تا 4) مناسب براي كاياك سواری از مبتدی تا حرفه‌ای و رفتينگ.

رودخانه سفیدرود – استان گیلان (درجه امواج 2 تا 3) مناسب برای رفتينگ و كاياك سواری.

رودخانه سزار – استان لرستان (درجه امواج 2 تا ۴) مناسب برای رفتينگ و كاياك سواری از مبتدي تا حرفه‌ای.

رودخانه کرج – استان تهران (درجه امواج 2 تا 4) مناسب برای كايك سواری و رفتينگ حرفه‌ای.

رودخانه چالوس – استان مازندران (درجه امواج 3 تا 4) مناسب برای كايك سواری حرفه‌ای. براي رفتينگ مناسب نيست.

خرسان – استان چهار محال و بختیاری

رودخانه سیروان – استان کردستان (درجه امواج 3 تا 5) مناسب براي رفتينگ و كاياك سواري از مبتدي تا پيشرفته.

رودخانه بختیاری – استان چهار محال و بختیاری (درجه امواج 3 تا ۵).

رودخانه دز – استان های لرستان و خوزستان (درجه امواج 3 تا ۵).

رودخانه زاینده رود – استان‌های اصفهان و چهار محال و بختیاری (بيشتر مسير آب راكد است و در محدوده پل‌ زمانخان درجه امواج 3 تا 4) براي رفتينگ تفريحی و آرام مناسب است. عبور از بخش پل‌ زمانخان خطرناك است لذا اين بخش برای قايقرانی توصيه نمی شود.

رودخانه زهره – استان های فارس، کهکیلویه و خوزستان

رودخانه کشکان – استان لرستان

رودخانه زاب – استان آذربايجان غربی

 

 

رودخانه های معروف رفتینگ در جهان

رودخانه نیل، اوگاندا: این رودخانه که یکی از خروشان ترین رودخانه ها می باشد در اوگاندا واقع است. بهترین زمان رفتن به این رودخانه ژانویه می باشد.

رودخانه مگپای، انتاریو، کانادا: این رودخانه که در میان جنگل های کاج و صنوبر قرار دارد، در اونتاریو کانادا قرار دارد و بهترین زمان رفتن به این رودخانه اوت و سپتامبر می باشد.

رودخانه سان کسی، نپال: رودخانه سان کسی در نپال قرار دارد و مقصد بسیار محبوبی برای رفتینگ به حساب می آید. بین ماه های سپتامبر و ژانویه می توانید در این رودخانه رفتینگ کنید.

رودخانه فرانکلین، تاسمانی، استرالیا: رود فرانکلین در تمام فصل تابستان برای رفتینگ مناسب است. در انتهای مسیر رودخانه می توانید با یک قایق بادبانی تورتان را به انتها برسانید.

رفتینگ در ایران

رفتینگ در ایران فعالیتی نوپا است. با این وجود، به سرعت طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده است و همه ساله افراد زیادی برای این تجربه هیجان انگیز، دل به رودخانه های خروشان می سپارند. رودخانه ار مند در استان چهارمحال و بختیاری به سبب برخورداری از نقاط مناسب جهت به آب انداختن قایق ها، فضای کافی برای توقف در مسیر، جاذبه های طبیعی اطراف رودخانه، محل های مناسب جهت برپایی اردوگاه طبیعت گردی و سطوح زیاد خروشان، از نظر قایقرانی بسیار فنی و قابل استفاده برای افراد علاقه مند است. علاوه بر این، با عبور از میان جنگل های بکر بلوط و مزارع روستائیان و هیاهوی بچه های روستایی و صدای پرندگان و گاهاً گله های دام، اوقات به یادماندنی را برای طبیت گردان و ماجراجویان رودخانه ای به ارمغان می آورد.همه موارد مذکور، رودخانه ار مند را به یکی از بهترین مقاصد موجود برای رفتینگ تبدیل کرده است و زیرساخت های بهتری نیز در محل برای علاقه مندان تدارک دیده شده و به همین خاطر اغلب تور های رفتینگ در این منطقه فعالیت می کنند. البته، مسیر ها و رودخانه های دیگری هم برای رفتینگ وجود دارد که در جدول زیر به شما معرفی می کنیم.

 

تجربه یک گردشگر از رفتینگ با کیمیا تراول

همگی با هم در قایق مستقر می شویم، ابتدای راه رودخانه آرام است ومهربان، از تماشای مناظر بکر اطراف رودخانه لذت می بریم و کم کم به راه مان ادامه می دهیم. مسیر رودخانه کم کم تند می شود، مثل این که صدای امواجی خروشان از فاصله ای نه چندان دور به گوش می رسد، حالا کم کم هیجانی کل وجودتان را در بر می گیرد، نزدیک می شوید وحالا در میان امواج هستید، صدای جیغ هم گروهی های تان که با هیجان پارو می زنند و همچنین فریاد سرپرست که دستور ها را تند تند می دهد. یک لحظه همه چیز در پشت قابی از قطرات آب ظاهر می شود و فقط صدای رودخانه و امواج به گوش می رسد. قایق ها تکان های شدیدی می خورد، یک لحظه کج می شود اما چپ نمی شود، در همان میان که سخت مشغول کنترل قایق هستید، ناگهان دوباره آب آرام می شود وهمه چیز به حالت اولیه باز می گردد. مثل این که اولین موج مهار می شود و حالا همگی با هم قهقهه ای از ذوق داریم….
اما این تازه اول راه است، امواج و پرتگاه های متعددی در طول مسیر است که باید از آن ها بگذرید.

حالا دیگر همه شما می دانید که رفتینگ چیست پس بهتر است تحقیقات‌تان را کامل تر کنید و اگر در ایران می خواهید این ورزش هیجان انگیز را انجام دهید منتظر فصل تابستان و بهار بمانید. اگرچه در برخی نقاط دیگر جهان در زمستان هم می شود رفتینگ کرد، و شما می توانید این ماجراجویی هیجان انگیز را تجربه کنید.

آژانس ها و موسسات مختلفی در این زمینه آغاز به کار نموده اندو تورهای ویژه قایق و رفتینگ را برگزار می کنند.البته هنوز زیر ساخت های مناسب کمپ های مناسب برای این کار ساخته نشده اند و دانش عمومی در این زمینه بسیار اندک است .

این که آیا شما تجربه قایق سواری پیش از این داشته اید و یا شما یک مبتدی هستید که میخواهید برای اولین بار آن را امتحان کنید برای دفتر کیمیا تراول سبا مهم نیست چون ما شما را به اوج هیجان می رسانیم!
راهنمایان حرفه ای ما آموزش دیده و با تجربه در ایمنی ، کمک های اولیه، امداد و نجات آنها تمام مسافران حتی کسانی که قبلا قایق سواری آبهای خروشان رفته اند با پارو زدن و دستور العمل های مربیان حتی بر روی آب در حفظ امنیت شما کوشا هستند. قبل از سوارشدن در قایق ، سرپرستان دفتر کیمیا تراول به شما فرم قرارداد و بیمه می دهد که مطالعه و امضا میکنید . تورهای قایق رانی آبهای خروشان کیمیا تراول دارای بیمه ورزشی است.