مفهوم گردشگری و توریسم

گردشگری چیست؟ به‌طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته می‌شود; هر چند که در سال‌های اخیر شامل هرگونه مسافرتی می‌شود; به کسی که گردشگری می‌کند گردشگر یا توریست (tourist) گفته می‌شود; واژه گردشگر از زمانی پدید آمد که افراد طبقه متوسط اقدام به مسافرت کردن نمودند; از زمانی که مردم توانایی مالی بیشتری پیدا کردند و عمرشان طولانی‌تر شد; این امر ممکن شد;

اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود علاقه‌مند هستند; ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کرده‌اند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت به یک منظور خاص; به‌طور مثال برای دیدن ساختمان‌های معروف و آثار هنری، آموختن زبان‌های جدید و چشیدن غذاهای متفاوت; گردشگری سازمان‌یافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است; در ادامه با کیمیا تراول همراه باشید ;

گردشگری (Tourism) فرآیندی است که در جریان مسافرت اتفاق می افتد که شامل کسب اطلاعات; برنامه ریزی و تدارک در مبدا سفر; انجام سفر به مقصد و اقامت در آن; خرید کردن; تعامل میزبان و میهمان; بازگشت به مبدا سفر و مرور خاطرات سفر با خود و دیگران می شود; در این فرآیند; مجموعه ای از کنش ها و فعالیت ها بین گردشگران; ارایه دهندگان خدمات و محصولات گردشگری; سیاست گذاران و میزبانان روی می دهد;

سازمان ملل سه شکل از گردشگری را معرفی کرده است:

گردشگری

  • توریسم داخلی (Domestic Tourism)، سفر شهروندان یک کشور به نقاط مختلف همان کشور
  • توریسم ورودی (Inbound Tourism)، سفر شهروندان کشورهای دیگر به یک کشور
  • توریسم خروجی (Outbound Tourism)، سفر شهروندان یک کشور به کشورهای دیگر

 

کشورها و جوامع توسعه یافته، برای رونق متوازن هر سه شکل گردشگری برنامه دارند; به عبارت دیگر گردشگران آنان هم کشور خود را می گردند، هم به کشورهای دیگر می روند و هم از گردشگران کشورهای دیگر پذیرایی می کنند; حفظ نوعی از توزان در بین این سه شکل از گردشگری، منافع کشورها در بعد داخلی، منطقه ای و بین المللی را تضمین می کند; کیمیا تراول همراه شما ;

گردشگری خود اما انواع مختلفی دارد که شکل و کیفیت آن با توجه به انگیزه، اهداف، نیاز و مکان گردشگر تغییر می کند; گاه گردشگر برای تجربه خطر، سفر می کند و گاه برای تن آسایی صرف; گاه برای درمان سفر می کند و گاه برای آموزش; گاه می خواهد دور برود و گاه نزدیک و ده ها دلیل دیگر; از همین روست انواعی از آن همانند گردشگری ماجراجویانه، ورزشی، تفریحی، خرید، کشاورزی، سلامت، زمستانه، بوم گردی و … شکل گرفته است; کیمیا تراول انواع گردشگری را به شما معرفی می کند;

 

تعریف گردشگری

 

ایجاد شغل در گردشگری

با توسعه فعالیتهای جهانگردی زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می شود و این امر برای کشور هایی که با جمعیت جوان و متقاضی روبه رو هستند بسیار مفید است از هر ده نفر توریست که وارد کشور میزبان می شود یک فرصت شغلی ایجاد می گردد

 

گونه‌های گردشگری

گردشگری گونه‌های گوناگونی نیز دارد :

  • گردشگری تفریحی: رایجترین نوع جهانگردی.
  • گردشگری درمانی: برای بهره‌گیری از آبهای گرم معدنی یا برای بهره‌گیری از امکانات تشخیصی و درمانی کشورهای دارای این ظرفیت.
  • گردشگری مذهبی: زیارت و حج و سفرهای دینی بودائیان و هندویان و غیره.
  • گردشگری بازاری: سفر گردشی به منظور جانبی خرید و فروش کالا.
  • گردشگری همایشی: برای شرکت در همایش‌ها و بازدید از مناطق.
  • گردشگری الکترونیک: همان e-Tourism که در بر گیرنده اطلاعات و انجام بخش اعظم سفر به صورت مجازی می باشد.
  • بومگردی (اکوتوریسم): گردش در طبیعت
  • گردشگری ورزشی : به منظور انجام ورزشی خاص یا مسابقات بین المللی

گرچه بسیاری از ما در زندگی خود از کلمه توریست و توریسم استفاده کرده ایم ولی تعریف آنچه که دقیقا توریسم گفته می شود می تواند دشوار باشد; گردشگری یا توریسم ، صنعتی پویا و رقابتی است که نیاز به این توانایی دارد تا به طور ثابت با نیازها و امیال در حال تغییر مشتریان سازگار شوند چون رضایت، امنیت و لذت مشتری به طور ویژه ای نقطه تمرکز تجارت توریسم است.

 

ایجاد شغل در گردشگری

 

سیر تکامل گردشگری

از آغازش پیدایش بشر، احتمالا انسان دست به سفر زده است; غذا، آب، امنیت یا دستیابی به منابع (تجارت) از انگیزه های اولیه سفر وی بودند; اما ایده مسافرت برای لذت و اکتشاف بعدتر ظهور کرد; مسافرت همیشه به فناوری مورد استفاده بستگی دارد که ابزارها و روشی را برای مسافرت فراهم می آورد; مسافران بدوی از حیوانات اهلی شده سواری می گرفتند;

اختراع چرخ و بادبان روشها یا شیوه ای از حمل و نقل است; هر بهبودی در فناوری فرصت هایی را برای افراد فراهم آورد تا مسافرت کنند; همانطور که جاده ها بهبود یافتند و حکومت ها به ثبات رسیدند علاقه به مسافرت برای اهداف آموزشی، دیدنی و مذهبی فزونی یافت; یکی از ابتدایی ترین راهنماهای سفر، ده جلد راهنمای سفر به یونان ۱۷۰ سال بعد از میلاد مسیح بود که توسط یک یونانی به نام پوسانیاس نوشته شده لود که را برای گردشگران رومی کاربرد داشت.

توریسم به مجموعه ای از فعالیت ها، خدمات و صنایع می گویند که امکانات مسافرت را فراهم می آورند که شامل امکانات حمل و نقل، رفاهی، خوراکی و آشامیدنی، فروشگاه های خرده فروشی، تجارت سرگرمی و دیگر خدمات درمانی فراهم شده برای افراد یا گروه هایی هستند که از خانه دور می باشند.

 

سیر تکامل گردشگری

 

تعریف و معنی گردشگری :

براساس گفته مکینتاژ و گولدنر (۱۹۸۶) توریسم جمعی از پدیده ها و روابط ناشی شده از روابط متقابل گردشگران، تامین کنندگان تجاری، حکومت ها و جوامع میزبان در فرآیند جذب و میزبانی گردشگران و توریست هاست.

 

بعضی از اصطلاحات برای توصیف گردشگران به کار می روند :

  • Excurionist: افرادی که برای لذت در دوره زمانی کمتر از ۲۴ ساعت سفر می کنند.
  • توریست خارجی: هر فردی که از کشوری دیگر برای دوره زمانی حداقل ۲۴ ساعت بازدید می کند به غیر از کشوری است که معمولا در آن زندگی می کند.
  • مسافرت: عمل حرکت به بیرون از جامعه مادری برای لذت یا تجارت

 

حمل و نقل در گردشگری

 

سیستم های حمل و نقل :

  • نوع و فراهم بودن حمل و نقل، مقاصد مسافرتی را تعیین خواهد کرد. توسعه امکانات رفاهی نیز با توسعه سیستم های حمل و نقل تعیین می شود. این سیستم ها در زیر لیست شده است:
  • کالسکه در مجارستان در سال ۱۵۰۰ بعد از میلاد مسیح اختراع شد.
  • راه آهن (۱۸۲۵) قطار مسافربری برای اولین بار در انگلستان به کار رفت.
  • قایق و کشتی (۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به کار می رفت اما اولین خط اقیانوسی در سال ۱۸۴۰ به راه افتاد)
  • مدل T اتومبیل هنری فورد (۱۹۰۸)
  • سفر هوایی (۱۹۱۹) با خط هوایی لوفتانزا
  • سفر فضایی (۲۰۱۵) تاریخ برآورد شده برای سفر مسافران به فضای زیرمدار زمین

 

ابعاد توریسم یا گردشگری :

همه فعالیت های گردشگری شامل یک یا چند مورد از ابعاد توریسم زیر است.با کیمیا تراول همراه باشید.

جاذبه گردشگری: انگیزه اصلی برای مسافرت هستند; آنها ممکن است مقصد اصلی باشند; یا مقصد فرعی که مکان های جالب و دیدنی باشند در کنار مقصد اصلی; مثلا بیشتر افرادی که به شرق لاس وگاس می روند توقفی هم در گراند کانیون می کنند; جاذبه های گردشگری معمولا بر اساس منابع طبیعی، فرهنگ، قومیت یا تفریح هستند;

منابع طبیعی: منابع طبیعی ترکیبی از ویژگی های فیزیکی، اقلیمی و زیبایی طبیعی در سطح منطقه است; چالشی که برای مدیریت منابع طبیعی وجود دارد این است که این مکان ها از اثرات توریست حفظ شوند.

فرهنگ: برای مشاهده روش زندگی مردم، دین، تاریخ، حکومت و سنن

قومیت: بازدید از خانواده و دوستان

سرگرمی: پیشرفت های توریستی در همه ابعاد در دیزنی ورلد، استودیوی یونیورسال، لاس وگاس تا وقایع و فستیوال های ویژه.

توریسم X-treme: توریسمی بر اساس فعالیت های ماجراجویی بزرگ

امکانات: هنگامی که توریست ها برای جاذبه های گردشگری به جایی می روند نیاز به امکاناتی و خدماتی دارند.

محل سکونت: انواعی از خدمات مانند کمپ، پارک، متل و هتل های پنج ستاره

غذا و آشامیدنی: نه تنها ماده اصلی را فراهم می آورند بلکه عامل مهمی به حساب می آیند.

زیربنا: خدمات اولیه ای که همه توریسم به آن وابسته است; این سیستم ها شامل آب و فاضلاب، شبکه های ارتباطی، امکانات درمانی، برق، پلیس، آتش نشانی و جاده هاست.

 

گردشگری همدان

 

حمل و نقل در گردشگری :

زمان و پول: جزیی حیاتی از توریسم است که توانایی رفتن از نقطه A به نقطه B و برعکس یا نقطه C، D، E و …. متغیرهای زمانی اینکه چه مدت زمان می برد تا به مقصد ویژه ای برسید و پول یعنی چه مقدار لازم است تا به مقصد برسید; توسعه توریسم وابسته به سهولت دسترسی و انواع حمل و نقل دردسترس است.

 

مهمان نوازی در گردشگری :

مهمان نوازی: نگرش جامعه در هر مکان به توریست منتقل می شود و باعث احساس خوش آمد و ایمنی گردشگر می شود; این اثرمتقابلی بین توریست و جمعیت محلی است.

 

نیازهای اساسی برای گردشگری :

الف-زمان، هر چه زمان تفریح افزایش یابد فرصتی نیز برای مسافرت امکان پذیر می کند; تغییرات در روزها یا ساعات کاری و تقویم های مدرسه ای اثر بر این می گذارد که چگونه و چه زمان افراد می توانند سفر کنند.

ب-پول، مهمترین نیاز برای مسافرت درآمد اختیاری ات; درآمد اختیاری پول باقیمانده است پس از اینکه تعهدات پولی مانند غذا، اجاره و مالیات پرداخت شد.

ج-تحرک، دسترسی به امکانات حمل و نقل (خودرو، اتوبوس، هواپیما، قطار یا کشتی) و ساعات مورد نیاز برای رسیدن به مقصد.

د- انگیزه، دلیلی است که مردم مسافرت می کنند; انگیزه ممکن است شامل به دنبال چیزی نو بودن، آموزش، ملاقات با افراد، ماجراجویی یا کاهش استرس است.

 

نیازهای گردشگری

 

نتیجه گیری کیمیا تراول

گردشگری چیست ؟

گردشگری یا توریسم به مسافرت یا جابه جایی یا خارج شدن آدم ها از محل زندگی به نقطه ای دیگر برای تفریح، یا سیاحت گفته می شود; از طرفی به هر نوع مسافرت نیز تعبیر می شود و اشخاصی که گردشگری می کنند گردشگر، سیاحت گر، توریست یا سیاح گفته می شود; واژه گردشگری از زمانی که انسان توانایی مالی و طول عمر بیشتری بدست آورد و اقدام به سفر کرد به وجود آمد. از نظر روانشاسی باعث افزایش میل زندگی، شادی و بسیاری نتایج مثبت برای آدم ها محسوب میشود و هرساله تعداد بیشماری از افراد به نقاط مختلف دنیا سفر کره و بخش های دیدنی این کره خاکی را سیاحت می کنند. کیمیا تراول همراه همیشگی شما .

 

تعریف گردشگری از نظر سازمان جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری در سال ۱۹۹۵ یک تعریف نهایی برای گردشگری ارائه کرد که عبارت است از: مجموعه فعالیت های فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می‌کنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است; البته اهدافی نظیر اشتغال و کسب درآمد شامل آن نمی‌شود» و بر اساس این تعریف از گردشگری، کسانی که شامل این تعریف می‌شوند گردشگر نامیده می شوند; کیمیا تراول سعی بر بالا بردن دانش شما را دارد.

 

صنعت گردشگری

 

صنعت گردشگری یا صنعت توریسم

از زمان پیدایش توریسم، زمانی که گردشگران به کشوری وارد می‌شوند به صورت بدیهی می بایست هزینه‌هایی را در آن کشور بپردازند مانند: هزینه محل اقامت مانند: هتل، مهمانخانه T هزینه خوراک، هزینه تفریحات، هزینه حمل و نقل، هزینه گشتها، تورها، و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی کشور میزبان می‌پردازند و هزینه ورود به موزه یا مکان دیدنی این هزینه‌ها از طریق ارزی که وارد کشور میزبان می‌کنند باعث رونق اقتصادی کشور میزبان می‌شوند به گردشگران صادرات نامرئی هم می‌گویند و این باعث پیدایش صنعتی به نام صنعت گردشگری یا صنعت توریسم گردید

هر روز با تبلیغات گسترده، شرکت‌های گردشگری برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور یا شهرهای مختلف مواجه می‌شوید; اما کمتر پیش آمده دقیقاً نوع جاذبه گردشگری که قرار است از آن بازدید کنید، مشخص شود; با کیمیا تراول همراه باشید.

 

انواع تعریف جاذبه های گردشگری

ارائه تعریف دقیق از جاذبه گردشگری یا دیدنی‌ها کمی دشوار است; اما غالباً جاذبه گردشگری به دو صورت کلی می‌تواند تعریف و مشخص شود:

  • ویژگی فیزیکی یا فرهنگی یک مکان خاص که باعث شود گردشگران یا مسافران آن را یک‌بار یا هرچند بار بسته به تعریفی که از نوع سفر دارند; به عنوان قسمتی از مقصد سفر خودشان به حساب آورند. این ویژگی ممکن است مربوط به طبیعت همانند آب و هوا، پوشش گیاهی و منظره یا مربوط به فرهنگ منطقه همانند تئاتر و موزه باشد.
  • ویژگی مثبت یا مطلوب یک منطقه که باعث به وجود آمدن بازار گردشگری یا جذب گردشگر می‌شود نیز می‌تواند تعریف دیگری از جاذبه گردشگری باشد; این ویژگی مثبت می‌تواند آب و هوا، مناظر دیدنی، مراسم خاص یا فرهنگ منطقه باشد.
  • جاذبه‌های ساخته دست انسان یا فیزیکی می‌تواند همانند پل بندر سیدنی یا رویدادی همانند المپیک باشد; جاذبه‌های طبیعی بدون دخالت بشر به صورت مناظر دیدنی در طبیعت به وجود می‌آیند.
  • تعریف دومی که از جاذبه داده شد، می‌تواند عاملی باشد که گردشگر به مقصد مورد نظر سفر کند; اما اصلی‌ترین دلیل یک سفر نمی‌تواند باشد; همان‌طور که جاذبه داریم، جاذبه‌های منفی یا ویژگی‌های توریست گریزی هم وجود دارد که باعث می‌شود، گردشگران از حضور در منطقه‌ای بنا به دلایلی همانند مشکلات فرهنگی یا خطرات ممکن، همانند آلودگی آب و هوا، امتناع کنند.کیمیا تراول همراه شما .

جاذبه های گردشگری

 

انواع جاذبه‌ گردشگری

به طور کلی دو نوع جاذبه وجود دارد:

  • جاذبه‌های ساختگی
  • جاذبه‌های طبیعی

به همین منظور و برای ارائه تعریفی دقیق‌تر هر یک از انواع جاذبه‌های گردشگری، به صورت کلی ویژگی‌هایی که هر یک از انواع جاذبه‌های گردشگری باید داشته باشند را در ادامه توضیح خواهیم داد تا شما با خیالی آسوده به دیدن یک جاذبه ساختگی با طبیعی بروید.

 

جاذبه‌های گردشگری ساختگی

معیارهای اساسی که یک جاذبه گردشگری ساختگی دارد عبارت است از:جاذبه های گردشگری ساختگی

  • گردشگری به عنوان یکی منبع درآمد محسوب شود.

جاذبه گردشگری ساختگی منبع درآمد محسوب می‌شود

  • در کنار به وجود آوردن تجربه گردشگری، فعالیت تجاری نیز هم‌زمان صورت گیرد.
  • تمام مجوزهای دولتی را داشته و قوانین دولت در آن منطقه حاکم باشد. علاوه بر این امکانات لازم برای گردشگری از جمله، امکانات بهداشتی، پارکینگ و سایر خدمات از سوی نهادهای دولتی در نظر گرفته شده باشد.
  • در لیست جاذبه‌های ، سازمان گردشگری و گردشگری منطقه مربوط باشد.
  • دارای بروشور توضیحات در مورد منطقه و جاذبه‌های موجود در آن باشد.
  • در روزهای آخر هفته و مخصوصاً روزهای تعطیل همیشه باز و آماده پذیرش مسافر باشد.
  • به صورت مشخص برنامه کاری کل هفته آن معلوم باشد: این اطلاع‌رسانی می‌تواند در داخل بروشور، رسانه‌های اجتماعی ذکر شود یا به صورت اعلان در ورودی قرار بگیرد.
  • ساعات کاری و بازدید عموم باید بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر باشد.

معیارهای دیگری هم می‌تواند بر اساس موقعیت منطقه وجود داشته باشد از جمله:

  • هر روز بتوان از جاذبه مذکور دیدن کرد.
  • کیفیت آن توسط سازمان گردشگری منطقه، ارزیابی شده باشد.
  • محل پارک برای ماشین‌های و مدیران داشته باشد.
  • دارای سیستم آمارگیری روزانه از توریست‌های حاضر در منطقه باشد.

 

گردشگری تایلند

 

جاذبه‌های گردشگری طبیعی

جاذبه طبیعی یک ویژگی جغرافیایی یا دیگر ویژگی‌های طبیعی را شامل می‌شود برای مثال:

  • پارک‌های ملی
  • پارک‌های ملی آبی
  • آبشارها، دریاچه‌ها و آبگیرها
  • سواحل
  • غارها و سازه‌های سنگی طبیعی
  • چشم‌اندازهای بکر، مناطق دیدنی طبیعی، جایی که به دست طبیعت به عنوان حیات خلوتی برای انسان ساخته شده باشد.

معیارهای اساسی که یک جاذبه طبیعی باید داشته باشد عبارت‌اند از:

  • توسط فرد یا سازمان دولتی سازمان‌دهی شود.

جاذبه طبیعی باید تحت حمایت فرد یا سازمان دولتی باشد

  • توسط سازمان گردشگری منطقه به عنوان یک جاذبه شناخته شده باشد.
  • حداقل در ۹ ماه از سال قابل‌ دسترسی باشد.
  •  به صورت واضح، زمان بازدید و توان گردشگری در منطقه مشخص شده باشد، این کار می‌تواند به وسیله بروشورهای منطقه یا به‌عنوان یک زمان تاریکی معرفی شود.